CMMI Version 2 overblik
Indhold | ► De 5 modenhedstrin ► CMMI set fra en organisation ► CMMI modellens struktur ► CMMI Practice Areas ► Modenhed - hvordan det opleves i organisationen ► Resumé og nyttige links |
CMMI modellens indhold i overordnede træk
CMMI - eller Capability Maturity Model Integration - er en model baseret på best practice for forretningskritiske processer og for etablering/forbedring af processer. CMMI giver flere muligheder for anvendelse, som i tabellen herunder beskrives ud fra en "landkort" metafor. CMMI er idag ejet af ISACA og modellen kan købes her CMMI Institute.
Uden CMMI | Med CMMI |
---|---|
Uden at vide hvor man er, er landkortet uden værdi | CMMI kan bruges til at måle organisationens modenhed - styrker og svagheder og dermed sige noget om, hvor man er. |
Uden at kende destinationen, giver landkortet ikke muligheden for at nå målet. | CMMI giver modenhedstrinene et forretningsmæssigt og relevant mål for forbedringsrejsen. |
Uden at kunne læse landkortets information som højdekurver og landemærker, så er det svært at finde den optimale vej til destinationen. | CMMI's detaljerede beskrivelser af praksis på en række områder giver tilstrækkelige information til at oversætte dette til forretningstilpasset praksis. |
De 5 modenhedstrin
De 5 modenhedstrin har været en del af modellen helt fra start, og er en stærk måde at kommunikere, at modning af organisationen kan gennemføres i flere etaper, der hver især skaber stor værdi.
Tryk på overskrifterne herunder for at læse mere om de forskellige modenhedsniveauer.
Modellens kerneprocesser set fra en organisation
CMMI modellens Practice Areas er herunder fordelt i et "organisationsdiagram", hvor centrum består af den konkrete produktudvikling i et konkret projekt.
CMMI Level 2
Begynder vi med niveau 2 processerne (Blå kasser), så bliver
"Business objectives"omsat til nogle få forretningsrelevante målinger (fx omkostninger, tid, kvalitet) via "Managing Performance og Measurement"processen (MPM), og roller og ansvar, ressource-allokering, godkendelser mv. sikret gennem "Governance"processen.
"Needs and Requirements"- dvs kundekrav og kundebehov omsættes via "Requirements Development & Management"til en række funktionelle og ikke-funktionelle krav og ændringsstyres undervejs.
"Work", som tager udgangspunkt i kundekravene, bliver estimeret via "Estimating", og indgår i en planlægningsproces via "Planning"som leverer tidsplaner, ressourcebehov, interessent- og kommunikationsplaner og andre typiske planlægningselementer, og som efter en review og godkendelsesproces indgår i en efterfølgende projektproces og følges op på via "Monitor & Control".
"Performance Insight" benytter sig af de målinger, som MPM processen leverer, og hertil sikrer "Process Quality Assurance", at projektet følger de aftalte processer, som projektet har opstillet via "Implementation Infrastructure", der fx leverer projektets værktøjer og metoder.
"Configuration Management"processen sikrer, at projektet versions- og ændringsstyrer dokumentation, sourcekode, test samt andre artefakter, der måtte indgå i produktet eller projektet. "Supplier Agreement Management"processen sikrer styring af eventuelle underleverandører til projektet.
CMMI Level 3
Når vi har forankret Niveau 2 processerne i tilstrækkelig grad, udvider vi kompetencerne med at kortlægger niveau 3 processerne (Grønne kasser).
"Business objectives" udvides nu med "Process Asset Development", som sikrer, at vi får beskrevet vore processer i et ledelsessystem (fx ISO9001 baseret QMS), og "Process Management" processen sikrer, at vi får indsamlet værdifuld information om forbedringer på en måde, så det kan genbruges af efterfølgende projekter, som finder disse informationer i QMS'et såvel som i styrede databaser "Organisational Process Assets". Eksempler på dette kan være blivende dokumentation om vore produkter, system arkitekturer og deres tilhørende estimater, test-databaser, værktøjer og metoder.
"Work"udvides med "Risk and Opportunity Management", da en niveau 2 organisation har opnået tilstrækkeligt erfaring og overskud til at håndtere risici på et organisatorisk niveau.
"Organisational Training"sikrer, at udviklingsorganisationens kompetencer opbygges og vedligeholdes ud fra de strategiske og organisatorisk mål "Business objectives", herunder at folk er uddannede i at bruge de organisatoriske processer, værktøjer og metoder.
"Needs and Requirements"udvides med en række tekniske processer.
"Technical Solution"oversætter kravene til arkitektur, design, kode med metoder og værktøjer, som har bevist, at de leverer produkter med tilstrækkelig kvalitet.
"Product Integration"sikrer, at projektet planlægger system integration i en hensigtsmæssig rækkefølge - der fx tager højde for risici omkring nye interfaces samt sikrer release af produktet.
"Peer Reviews"sikrer tidlig kvalitetssikring af vigtig dokumentation, kode og test. "Verification & Validation"sikrer, at projektet får planlagt test and validering på en hensigtsmæssig måde, så projektet dels leverer det korrekt produkt ud fra aftalte krav, men også sikrer, at produktet passer til kundens brugssituation. "Causal Analysis & Resolution"sikrer, at vi lærer af vore fejl og forstår, hvorfor de opstår. Vi sørger også for, at læringen indgår i at forbedrer processer mv. på en måde, så fejlene ikke opstår igen."Decision Analysis & Resolution"processen benytter vi, når vi skal træffe komplicerede valg, hvor det er hensigtsmæssigt at opstille flere muligheder og udvælge den rette ud fra nogle aftalte parametre.
En CMMI Niveau 3 organisation samler sine læringer og best practices i et QMS, og det inkluderer naturligvis også Niveau 2 processern (de blå i diagrammet), der nu løftes til et organisatorisk niveau. Et eksempel kunne være, at organisationen indfører en fælles metode for estimering.
CMMI Level 4 og 5
På disse niveauer udvides kravene til udvalgte Practice Areas (se næste afsnit). Herunder har vi forsøgt at kondensere, hvad niveauerne i praksis går ud på.
Level 4:Opbyggede historiske data for centrale områder, fx system test, fejl, estimater, analyseres nu ved hjælp af statistiske metoder, så afvigelser og fordeling forstås langt bedre og dermed kan indgå i en væsentlig forbedret forudsigelsesevne af eksempelvis leveringstidspunkt, omkostningsniveau, kvalitetsniveau for produkterne. Evnen sikrer desuden, at organisationen langt tidligere opdager problemer, der måtte være undervejs.
Level 5:På dette tidspunkt mestrer organisationen alle Practice Areas og benytter statistisk proceskontrol af de forretningskritiske processer.
Sammenfattende kan det dog siges, at organisationens høje modenhed medfører væsentlig større konkurrenceevne og ikke mindst evnen til at indgå i væsentlig større kompleksitet - kundemæssigt, produktmæssigt, branchemæssigt.
Det leder til behovet for yderligere indsigt og ikke mindst omstillingsevne. Derfor udvides kravene til implementeringen af Causal Analysis and Resolution og Managing Performance & Measurement på en måde, som understøtter konstant forbedring og introduktion af nye metoder, nye teknologier og nye værktøjer - uden at øge risikoniveauet og momentum i organisationen.
Det er i høj grad den data-drevne performance, der sikrer at styringen bevares - niveauet kan sammenlignes med et Formel 1 team - alle processer er under kontrol, alle bilens væsentlige parametre er overvåget under løbet, som justeres efter forholdene, og kaldes i pit, når det er nødvendigt. Hele mandskabet i et F1 team er indforstået med dette og nyder tilværelsen i et high-performance team - og belønnes rigeligt derefter.
CMMI modellens struktur
CMMI er struktureret i 3 niveauer, som det fremgår i nedenstående tabel.
Practice Areas med Blå forkortelse hører til modenhedsniveau 2 og med Grønt, til modenhedsniveau 3.
Der er fire Categories, som hver især indeholder et antal Capability Areas, som igen indeholder specifikke Practice Areas (svarende til fagdiscipliner).
Doing
Dette er den udførende kategori og består af tre capability areas, der primært stiller krav til de medarbejdere, der udfører udvikling, test og kvalitetssikring
- Ensuring Quality
- Engineering & Developing Products
- Selecting & Managing Suppliers
Managing
Dette er den styrende kategori og består af følgende tre capability areas
- Planning & Managing Work
- Managing Business Resillience
- Managing the Workforce
Det er med andre ord processer, der omfatter projektledelse og linjeledelsens understøttelse af dette.
Enabling
Supporting Implementation er det eneste Capability Area i kategorien, hvor den primære disciplin er konfigurationsstyring (CM). Causal Analysis & Resolution (CAR) sikrer at vi lærer af vore fejl og undgår dem og Decision Analysis & Resolution (DAR) processen sikrer, at vi træffer beslutninger på et oplyst grundlag - fx ved at opstille et antal mulige løsninger på et teknologisk problem eller udvælgelsen af leverandører, og et antal parametre, vi ønsker at bedømme løsningsmulighederne på (fx økonomi, kvalitet, langsigtede mål, tidligere performance).
Improving
Improving består af følgende Capability Areas
- Sustaining Habit & Persistence
- Improving Performance
Improving kategorien sikrer i fællesskab, at de udviklede processer rent faktisk skaber værdi og løbende bliver justeret og tunet, så de passer til virksomhedens behov, konkurrencevilkår og ikke mindst strategi. Det rette procesejerskab (governance) med roller og ansvar tilknyttet hver forretningsproces sikrer at ledelsen er tæt på processen værdiskabelse og korrekte performance.
CMMI Practice Areas
Hvert Practice Area, der er niveauet med alle beskrivelserne, er beskrevet ved
- Titel ("Practice Area Title")
- Overordnet formål ("Intent")
- Overordnet værdi ("Value")
- Practice forkortelse
- Målsætning ("Statement")
- Værdiskabelse, når målsætning opnås ("Value")
- En eller flere eksempler fra praksis ("Explanatory information")
De ialt 20 Practice Areas er fordelt på forskellige modenhedsniveau'er ("Maturity Level" - ML), jf nedenstående tabel.
Således kan virksomheden begynde med et fokus på at få modenhedsniveau 2 (ML2) og få disse evner implementeret og skabe værdi, inden der bygges ovenpå med ML3 evnerne.
Det skal understreges, at implementering af hver Practice Area vil skabe værdi i sig selv. Den største værdi skabes dog, når samtlige PA'er implementeres for et modenhedsniveau, da de understøtter hinandens muligheder for succes.
Et eksempel på et Practice Area: Requirements Development and Management
1. Practice Area Title
Requirements Development and Management
2. Intent
Elicit requirements, ensure common understanding by stakeholders, and align requirements, plans, and work products.
3. Value
Ensure that customers' needs and expectations are satisfied.
4. Practice Summary
Level 1
RDM 1.1 Record requirements
Level 2
RDM 2.1 Elicit stakeholder needs, expectations, constraints, and interfaces or
connections.
RDM 2.2 Transform stakeholder needs, expectations, constraints, and interfaces
or connections into prioritized customer requirements.
RDM 2.3 -> 2-6 Etc.
Level 3
RDM 3.1 Develop and keep requirements updated for the solution and its
components.
RDM 3.2 -> 3.4
Herefter forklares hvert enkelt punkt, fx RDM 1.1 ud fra Målsætning, Værdiskabelse og flere eksempler "Explanatory Information", fx hvordan RDM skal forstås i en agil kontekst.
Modenhed - hvordan opleves det i hverdagen på de forskellige niveauer?
I dette afsnit vil vi beskrive nogle typiske oplevelser fra hverdagen på modenhedsniveauerne 1, 2 og 3. Vi tager udgangspunkt i tre arketypiske aktører (persona): Projektchefen, projektlederen og udvikleren.
Modenhedsniveau 1 - "Get the job done"
Modenhedsniveau 2 - Projektorganisationen er født
Modenhedsniveau 3 - Fælleskab og fagligt fokus
Resumé og nyttige links
Vi håber, at vi med denne artikel har bidraget til din forståelse af, hvordan CMMI rammeværket hænger sammen, og at vi har givet dig indsigt ,i hvordan arbejdet med CMMI kan øge performance og værdiskabelse i din organisation. Gennem at fokusere på at få nødvendige ledelses- såvel som udviklingsmæssige fagdiscipliner på plads i en værdiskabende rækkefølge, kan du opnå væsentlige bedre resultater i din organisation. Det er vigtigt at understrege, at det ikke behøver at kræve en stor papirtiger...
Vi har i Proces360 personligt implementeret og oplevet denne forbedring - i forskellige højkonkurrence-brancher og over længere tid.
Ønsker du en uddybning af modellen, stiller vi også gerne til rådighed for et uforpligtende møde.